Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O dlouhém čase

Nedávno jsem dávala kamarádům recept na naše výborné domácí housky. Po nějaké době se ozvali s tím, že neví, čím to je, ale tak dobré jako je dělám já, se jim nikdy nepovedou. Přitom recept je přesný...

Zamýšleli jsme se proto, v čem spočívá to mé "kouzlo". A napadlo mě jediné: "Já mám na všechno totiž dost času. A dobré housky prostě potřebují klid a trpělivost." Ostatně jako všechno, co má být dobré...

Ale i k tomu jsem se musela léta dopracovávat...

Všechno se zrychluje, pořád  někam uháníme, běžíme, spěcháme. Když už ne fyzicky, alespoň v hlavě si přehráváme, co nás zítra čeká, jak zvládneme tu dovolenou, na kterou jedeme za měsíc, případně novou práci za půl roku. Doba se zrychlila a strhla nás bezmocné obyčejné lidi sebou. I proto jsme se s mužem odstěhovali před mnoha lety na daleký jihočeský venkov. Chtěli jsme zastavit, žít jinak.

Zpočátku nám "vybzukaným" pražákům připadalo, že se tu nic neděje, že tu chcípl pes. Přiznám se, že jsme si malovali, jak budeme mít na zahrádce lavičku a na ní sedět a kochat se celé dny výhledem na ten náš kus přírody. Ovšem, to jsme se mýlili. Tempo, na které jsme byli zvyklí, jsme nasadili i tady. Práce s přestavbou rozpadlého statku na něco, co bude navíc i obyvatelné, nám zabrala celé dny. Navíc velká zahrada a na ní neskutečným tempem rostoucí tráva, vystřídaná věčně chybějícím dřevem v zimě. Do toho se nám narodily děti a my si po pár letech všimli, že ani nemáme venku na čem posedět. Protože to nikdy neděláme.

A tak jsme zpomalili. Zastavili se. Učíme se nehonit, nemyslet věčně dopředu. Být tady a teď a pečeme housky. Nebo chleba, pěstujeme kvásek a taky sekáme trávu pěkně postaru kosou. Sušíme seno a vůbec děláme víc takových zbytečných věcí, které trvají dlouho. Chodíme na procházky a když jsme unavení, tak si lehneme. Učíme se flákat, nic nedělat. A to je pro mě asi největší oříšek. Něco v mé hlavě mě pořád žene do činnosti. Válet se je slabost, to je špatně. Musíš něco dělat!

Učíme se od přírody

Když se podíváme do přírody, tam to zkrátka žádná hra na výkonnost není. Zvířata většinu dne proflákají. A všechno v přírodě má svůj správný, dlouhý čas. Když se líhne kuře, nikdo mu nesmí z vajíčka pomáhat, protože pak by zemřelo. Lidské mládě se v děloze taky potřebuje dopéct a bude mít velké problémy, když ho budeme tahat ven dřív. Zrovna tak porod. Dnes na něj spěcháme, všechno urychlujeme, hlídáme, monitorujeme, měříme. Ale docílili jsme jen toho, že díky stresu rodiček porody víc bolí, jsou komplikované a paradoxně trvají déle než je nezbytně nutné.

Hlavně je zabavit!

Svůj neklid pozoruji i u svých dětí. Mám ráda, když jsou zabavené, když se něčemu věnují. Ovšem je mi strašně nepříjemné, když se jen tak potloukají, když se flákají. Mám nutkání je zaměstnat, buď nějakou zábavnou činností nebo prací (já vím, no...). Jenže letos mi došlo, že ono i to nudění je moc důležité. Právě z nudy vznikají ty nejlepší nápady. Tím, že člověk zastaví, nedělá nic, odpočine si a navíc má teprve tu správnou motivaci dělat něco dalšího, něco, co ho bude bavit.

V poslední době mě zaujal článek o tom, jak Darwin pracoval jen do 12 hodin a pak už se jen tak poflakoval, odpočíval a bloumal. Dokonce o prospěšnosti odpočívání vyšla v americe kniha. Autor si v ní všímá, že mnoho významných osobností se právě nepřetrhlo. Nepřekvapuje mě to, od té doby, co se s mužem "flákáme" toho uděláme mnohem víc.

Já vím, je to hodně proti proudu. Dneska jde hlavně o to, být výkonní, něco dělat, někam jít. Když jsme nemocní, vezmeme si zázračnou pilulku a šupajdíme do práce. Na odpočinek, relaxaci, načerpání sil není čas. Pořádně nejíme, pořádně nespíme, pořádně neodpočíváme. Kolikrát i ta dovolená je nakonec jen jeden velký zápřah. Stalo se heslem doby, že stres je nedílnou součástí života. "Jó, to máte ze stresu, s tím se nedá nic dělat". Řekne vám nakonec doktor, když nemůže najít příčinu vašich potíží.

Pospíchej pomalu!

Ruku na srdce, kam nás všechna ta rychlost přivedla? Nedávno v rádiu hlásili, že za 40% úmrtí na silnicích může spěch. Ne nadarmo se říká: "Pospíchej pomalu". Ono se ale to pomalé pospíchání musí zkrátka umět. Pro mě jsou skvělými učitely moje děti. Jsou tři a když byli menší, bylo mnoho zajímavých a nervy drásajících okamžiků, kdy bych ideálně měla být zároveň na třech až čtyřech místech a plnit nějaký důležitý požadavek. Kolikrát jsem se pak přistihla, že v absolutním stresu odemykám i dveře. Znáte to, totálně vynervovaní, chcete co nejrychleji strčit klíč do zámku. A ono to nejde. Ale když se na chvíli zastavíte, zklidníte, najednou úplně v pohodě otevřete. A ve výsledku to vůbec netrvalo déle.

Všechno, co má být dobré, potřebuje svůj dlouhý čas.

Autor: Veronika Vojáčková | úterý 27.6.2017 8:45 | karma článku: 19,43 | přečteno: 794x
  • Další články autora

Veronika Vojáčková

Většina žen rodí doma z donucení

Téma přirozeného porodu a nakonec i porodu domácího, mě zajímá už víc jak deset let. Tehdy jsem se připravovala na příchod svého prvního dítěte a vůbec nevěděla která bije.

25.1.2018 v 11:10 | Karma: 24,52 | Přečteno: 1369x | Diskuse| Ona

Veronika Vojáčková

Jsem šarlatánka!

V posledních letech na jedné straně přibývají různí terapeuté a lektoři. Na straně druhé se oficiální kruhy stále tvrději pouštějí do šarlatánů a varují veřejnost před naivní důvěrou v jejich působení.

6.2.2017 v 10:32 | Karma: 29,58 | Přečteno: 1999x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Bezmoc naší civilizace

Pocit bezmoci je podle mě tím nejhorším pocitem, se kterým se můžeme setkat. Když nemůžeme nic udělat, když nemůžeme situaci změnit, zakročit, musíme si nechat líbit něco, co se nám nelíbí, co je nám nepříjemné...

30.6.2016 v 11:50 | Karma: 22,80 | Přečteno: 770x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Kdo je tady terorista?

Svět truchlí nad 129 nevinnými oběťmi včerejších teroristických útoků v Paříži. Na facebooku sdílíme francouzské vlaječky a všichni se připojujeme v myslích k francouzům v tiché podpoře a odmítnutí násilí.

15.11.2015 v 8:15 | Karma: 27,37 | Přečteno: 3661x | Diskuse| Ostatní

Veronika Vojáčková

God Bless Germany!

Jsem máma tří dětí a v poslední době dost řeším uprchlickou krizi. Mám totiž na mateřské hodně času sledovat všechny ty příspěvky na facebooku a jde mi z nich hlava kolem.

16.10.2015 v 11:04 | Karma: 18,88 | Přečteno: 5732x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Rozstřel Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2478x
Jsem věčně se divící pozorovatelkou života. Jsem máma, žena, dula a to přináší mnohá témata...

Autorka online programu UvolnenyPorod.cz,  vydavatelka zajímavých knih, dělám rozhovory s inspirativními lidmi a někdy také přednáším.

Seznam rubrik